Det här är kanske inte mitt mest bildsköna recept, men väl ett riktigt smarrigt recept. Det här är en av min nyaste vardagsfavoriter, lite som en pyttipanna fast med halloumi istället för kött. Jag serverar pytten tillsammans med en kall sås smaksatt med timjan, honung och dijonsenap. 
 
Du behöver - 4 (generösa!) portioner:

Till halloumipytt:
 
500-600g potatis
250g champinjoner (ca 10 st)
5 morötter
2 gula lökar
2 paket halloumi a 200g
4 vitlöksklyftor
3 msk rapsolja eller olivolja
Salt och peppar 
 
Till dippsåsen: 
 
2 dl creme fraiche
1 tsk honung 
1 tsk dijonsenap
Hackad färsk timjan, mängd efter smak
Salt och peppar 
 
Gör såhär:
 
Sätt ugnen på 250 grader. Hacka potatis, champinonjer, morötter, lök, och halloumi smått. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Lägg i 4 vitlöksklyftor med skalet på. Tillsätt olja, salt och peppar och rör om. Värm i ugnen ca 25 minuter eller tills du ser att halloumin börjar få färg. Blanda samtliga ingredienser till dippsåsen och låt gärna stå kallt en stund. När pytten är klar tar du bort vitlöksklyftorna och serverar. Smaklig måltid! 
halloumi, mat, recept, timjan, vegetariskt,

3 kommentarer

Linnea Kinis

01 Jul 2018 20:51

det lät gott iallafall! :)

Amanda Persson

02 Jul 2018 12:59

oj gud vad gott det låter :) kram

Svar: Tack, väldigt gott och framförallt väldigt enkelt!
Hemmarecept

Liselotte Johansson

03 Jul 2018 10:11

Ser jättegott ut. Detta ska jag testa. Jag har en massa champinjoner och timjan så det passar bra.

Svar: Vad kul! Hoppas det smakar!
Hemmarecept

Kommentera

Publiceras ej