Första gången jag åt pimientos de padron var på en tapasrestaurang här i Stockholm där jag bor. Det är egentligen inte krångligare än små gröna paprikor man steker i olivolja och strösslar med massa salt. Den här gången toppade jag även mina pimientos med riven parmesan, det blev otroligt gott! Perfekt som snacks eller som en tapasrätt.
 
Du behöver:
 
200g pimientos de padron (padronpaprika)
0.5 dl olivolja
Flingsalt, efter smak
Riven parmesan
 
Gör såhär: 
 
Värm upp en stekpanna med olivoljan. Stek paprikorna på medelvärme tills skalet börjat mörkna och får lite yta. Häll av oljan, jag vet att vissa låter paprikorna torka på hushållspapper men jag hällde bara över mina paprikor i ett durkslag. Tillsätt flingsalt och rör runt. Toppa med lite riven parmesan och servera. 
 
 
 
mat, pimientos, recept, tapas,

Kommentera

Publiceras ej