Potatissallad är en sån där rätt som finns i mängder av varianter. Vissa adderar kapris, andra gör den på äpplen. Jag gillar min potatissallad enkel. Enkel, krämig och hur god som helst. OBS, en liten varning! När man väl har provat att göra egen potatissallad, så är det svårt att gå tillbaka till färdigköpt. Bara så ni vet.
 
 
Du behöver - ca 4 portioner:
 
1 kg fast potatis (Jag köpte en färdig påse med "små fina" potatisar. De är perfekta, för de äts bäst med skalet kvar)
0.5-1 rödlök (lite beroende på hur stark du vill ha den)
2 dl lätt creme fraiche 
2 dl gräddfil 
1 dl lätt majonnäs 
1 näve gräslök
Salt och peppar
 
Gör såhär:
 
Koka potatisen och låt svalna. Skär potatisen i mindre bitar, mina potatisar var så små att jag endast halverade de flesta. Hacka rödlöken i små bitar, klipp gräslöken. Blanda creme fraiche, gräddfil, majonnäs, lök och gräslök. Smaka av med salt och peppar. Ha i potatisen och rör runt. Toppa med lite klippt gräslök så ser det ännu festligare ut.
 
Ät den till grillat kött, fisk, på en buffé... Eller varför inte bara som den är med ett par skivor rostbiff?
mat, potatissallad, recept, vegetariskt,

3 kommentarer

Johanna

23 Jun 2018 15:20

mums så gott, brukar göra egen pastasallad, får nog börja göra egen potatissallad :)

Svar: Ja det tycker jag verkligen du ska testa! :)
Hemmarecept

Wanderlust by Jona

24 Jun 2018 10:14

Mums så gott! :D

Emma Engström

24 Jun 2018 17:14

Åhh potatissallad är ju så gott! :D

Kommentera

Publiceras ej