Kyckling med sataysås är ju en klassiker. Det här receptet är dock inte så klassiskt. Såsen är sprängfylld med lime, chili och koriander vilket ger den en helt annorlunda touch än vad man kanske är van vid från sin närmsta take away. Personligen tycker jag det här blir betydligt godare än den sötare varianten. Receptet kommer från början från Jamie Oliver, men jag har ändrat om det lite. Han brukar använda det som en marinad till kycklingspett, jag äter såsen som den är. 
 
Det är omöjligt att säga hur många portioner en skål sås är. Jag skulle säga 2-3 personer lite beroende på vad du serverar det till. Serverar du din kyckling tillsammans med ris och en härlig sallad så räcker det såklart längre. 
 
Du behöver:
 
3 msk jordnötssmör
1/2 kruka färsk koriander 
1/2 vitlöksklyfta
1 röd chili 
1 lime 
1 msk riven ingefära
Ca 2 msk soja 
En skvätt vatten
 
Gör såhär:
 
Hacka upp koriander. Riv färsk ingefära på ett rivjärn. Hacka chilin, rensa bort kärnhuset. Pressa vitlök. Mixa koriander, vitlök, chili och ingefära i matberedare eller med stavmixer. Tillsätt jordnötssmör, saften från 1 lime och soja. Blanda tills såsen blir slät och tillsätt en skvätt vatten. Prova dig fram med vattnet, du vill späda såsen men inte tappa smakerna. Smaka av, addera om du tycker det behövs mer av något. Värm upp din sås i en kastrull på låg värme. Klart!
 
Jag serverade min satay med kyckling. Kycklingen gjorde jag enkelt i ugn med endast lite sweet chili-sås ringlat uppepå. Jag kan tänka mig att denna sås blir supersmarrig även tillsammans med oumph eller liknande köttsubstitut. 
 
 
asiatiskt, kyckling, mat, recept, satay,

2 kommentarer

Linnea Kinis

19 Jun 2018 20:06

men mums!

Pauline Hurtig

24 Jun 2018 19:43

muuums!

Kommentera

Publiceras ej