Detta recept kommer från början från familjen Ingrossos instagram @foodbyfamiglia. Jag hittade receptet för ca 3 år sedan och sedan dess har det varit en av mina absoluta favoriter när det gäller just pasta. Jag har gjort det här receptet x antal gånger men har ändå inga exakta mått. Jag provar mig alltid fram med smakerna för att få en perfekt avvägning mellan salt, syra och sötma. Det viktigaste i det här receptet är dock råvarorna. Rätten blir som allra godast om du lägger en extra slant på att köpa en bra olivolja, bra buffelmozzarella och riktigt saftiga körsbärstomater. 
 
Du behöver:
 
Ca 4 portioner pasta (Jag brukar köra spaghetti, rigatoni eller penne)
Olivolja 
Vitlök 
Färsk röd chili
Körsbärstomater
Vitt vin (även matlagningsvin funkar)
Färsk basilika
Pecorino-ost
Buffelmozzarella
Socker
Salt och peppar
Pastavatten (Detta är alltså vattnet som blir kvar när du hällt av pastan. Släng inte denna! Den innehåller massa stärkelse och är grym för att göra din pasta krämig)
 
Gör såhär:
 
Koka upp pastan i rejält med salt. Under tiden steker du hackad chili och vitlök i rejält med olivolja i en stekpanna. När vitlöken är genomskinlig lägger du i körsbärstomaterna hela. Häll i en skvätt vin, en näve basilika och en nypa socker. Salta och peppra något. Stek tills körsbärstomaterna börjar tappa lite skinn men inte längre, blir tomaterna för mjuka så tappar de sin sötma. I med den färdigkokta pastan och rör om. Späd med pastavatten. Strax innan du serverar lägger du i bitar av buffelmozzarellan. Rör om och smaka av din pasta. Ha i mer av det du tycker behövs - kanske behövs det mer salt, peppar, vin, basilika. Slutligen: Strö över riven pecorino-ost och njut! 
 
 
italienskt, mat, pasta, pasta margherita, recept,

Kommentera

Publiceras ej